Zavřít

Proces

Fosfátování je chemický proces, při němž se na čistém kovovém povrchu (zpravidla oceli) vytvářejí vrstvy fosfátu. Vrstvy vzniklé tímto postupem jsou elektricky nevodivé, takže snižují velikost korozního proudu. Mají velmi dobrou soudržnost s podkladovým kovem a nejsou rozpustné ve vodě ani chemikáliích.

Krystalické fosfátové vrstvy vznikající při fosfatizaci na povrchu, mohou plnit několik důležitých funkcí:

  • zajišťují kvalitní  antikorozní ochranu kovových součástí,
  • zlepšují přilnavost maziv k povrchu a snižují tření během tváření ocelových dílů, např. před tažením trubek
  • zlepšují kotvení povlaků a nátěrových hmot k povrchu před nanesením a zabraňují korozi pod nátěrem
  • snižují tření – používá se k úpravě pohyblivých ocelových strojních součástí při záběhu,
  • slouží jako elektrický izolátor.

Fosfátování jako antikorozní ochrana
Fosfátování v kombinaci s impregnací se používá k ochraně sériově vyráběných strojních součástí před korozí. Krystalický charakter fosfátových vrstev navíc umožňuje kotvit na povrch větší množství impregnačního prostředku. Vázané množství je tím větší, čím je fosfátová vrstva silnější. Konečnou operací je impregnace fosfátové vrstvy olejem, vazelínou nebo voskem.

Fosfátování před tvářením kovů za studena
V kombinaci s vhodnými mazivy působí fosfátová vrstva jako mezivrstva, která snižuje tření mezi nástrojem a tvářeným dílem. Aby došlo k přeměně fosfátové vrstvy na vrstvu s požadovanými lubrikačními vlastnostmi, musí se fosfátované předměty ponořit do horkého roztoku mýdla. Fosfátová vrstva absorbuje mýdlo a reaguje s ním za vzniku nerozpustného zinkového mýdla.

Fosfátování jako úprava povrchu před aplikací nátěru
Fosfátové vrstvy brání podrezivění nátěru a zlepšují jeho přilnavost ke kovovému povrchu. Výsledkem je lepší odolnost lakovaného fosfátového povrchu vůči korozi.
Z hlediska ochrany proti korozi by bylo nejúčinnější použít tlustou fosfátovou vrstvu. U takových vrstev však dochází k uvolňování jednotlivých krystalů, a tím k trhání nátěru. Proto je vhodné, aby tloušťka fosfátových vrstev byla co nejmenší

Fosfátování pohyblivých dílů před záběhem
Tato technologie je určena k fosfátování pohyblivých strojních součástí, aby se usnadnil proces záběhu. Hlavní složkou fosfátovacího činidla je mangan, který na povrchu oceli vytvoří vrstvu fosforečnanu manganatého, který má oproti běžným zinkovým fosfátovým vrstvám díky odlišné krystalické struktuře vyšší tvrdost a též větší absorpční kapacitu oleje.

Fosfátová vrstva zkracuje dobu záběhu, zmenšuje opotřebení součástí a snižuje hlučnost motoru.

Používáme následující fosfátovací linky s protiproudým oplachem:

  • Mn-Ph Manganofosfátovací linka
  • Zn-Ph Zinkofosfátovací linka

Fosfátování probíhá dle normy EN 12476 a ISO 9717. Jedná se o strukturou jemně až středně zrnitý manganofosfátový povlak.

Maximální rozměry fosfátovaných dílců činí 1,5 × 1,5 × 1,7 m (šířka / šířka / výška) a maximální hmotnost dílců je 5000 kg.

Máte nějaké zvláštní požadavky?

Potřebujete-li jakékoli další informace, nebo chcete-li poptat plechy a formy na zakázku, rádi se vám budeme věnovat.

Kontakt

Záruka kvality

Repovlakování

Nepřilnavý povlak

Kontakt

Spojte se s námi a domluvíme si schůzku

Dozvíte se, jak vám můžeme pomoci zvýšit zisky snižováním neplánovaných nákladů.